یکشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۷

سالک فکرت اشراقی : رونمایی از ارج نامه ی استاد ابراهیمی دینانی

خط امام : ارج نامه ی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با نامˈ سالک فکرتˈ طی مراسم نکوداشتی با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد ، دکتر رضا داوری اردکانی ریاست فرهنگستان علوم ، دکتر اعوانی و جمعی از اساتید فلسفه و دانشجویان در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه رونمایی شد.

در آیین نکوداشت مقام علمی و خدمات ارزنده ی پژوهشی دکتر ابراهیمی دینانی و دکتر اعوانی که روز گذشته ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۲ در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه یرگزار شد ، از کتاب دُرّ سخن ، شامل ۷۵۰ جمله از تأملات فلسفی دکتر ابراهیمی دینانی و ارج نامه هایی که برای این دو استاد فلسفه تهیه گردیده بود رو نمایی شد.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری ایرنا، عنوان ارج نامه ی ˈ سالک فکرتˈ تعبیری برگرفته از کلام شاعر و حکیم بزرگ ایرانی ، فرید الدین عطار نیشابوری است که می فرماید :

سالک فکرت که در کار آمده است / نه ز عقل از دل پدیدار آمده است

اهل دل را ذوق و فهمی دیگر است / کان ز فهم هر دو عالم برتر است

این مجموعه شامل مقالات اهدایی برخی دانشجویان برجسته ی فلسفه است که سلوک فکری و روش اندیشیدن را از کلاس های وی آموخته اند که به همراه مقالات برخی اساتید فلسفه و دوستان و علاقه مندان وی در یک جلد تنظیم شده است.

ارج نامه ی ˈ سالک فکرت ˈ چهارمین شماره از ˈمجموعه ی مفاخر حکمت و فلسفه ی ایران ˈ است که مؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه منتشر می کند.

نگاه فراگیر دکتر دینانی به سنت عقلانی در جهان اسلام و وسعت مطالعات وی در زمینه ی فلسفه و علوم انسانی سبب شده است تا نوشتارهای تقدیمی دوستان ، شاگردان و علاقه مندان ایشان در این مجموعه ، هر یک به گونه ای به دغدغه های فکری این استاد برجسته اشاره داشته باشند.

برخی از مقالات این کتاب عبارتند از : تقابل معتزلی – اشعری صورت مثالی تقابل ها در تاریخ فلسفه به قلم رضا داوری اردکانی ، فقر در اندیشه ی مایستر اکهارت به قلم حامد ناجی اصفهانی ، نگاهی به خواب از منظر معرفت به قلم غلامعلی حداد عادل ، وجود و ماهیت در نظام فلسفه اشراقی به قلم طاهره کمالی زاده و هدف حیات فلسفی از ویلیام چیتیک.

در مقدمه ی ارج نامه ی سالک فکرت که شامل ۳۴ مقاله است آمده :

ˈ اندیشیدن اندیشه ها یا بازخوانی اندیشه های اندیشمندان برجسته در جهان اسلام در نوشتار و گفتار دینانی تبلور ویژه دارد و کوشش اصلی ایشان توجه به اندیشه های فلسفی در مواجهه با دیگر جریان های مهم فکری در جهان اسلام و تحلیل پیامدهای پذیرش این آراء است.

توجه به بزرگان منطق ، کلام معتزلی و اشعری و جریان های مهم فکری نظیر جماعت اخوان الصفا ، اسماعیلیه ، اخباریه و نیز مفاخر ادب فارسی و اهل سلوک و معرفت نظیر فردوسی طوسی ، سنایی ، خیام ، حافظ ، مولوی ، ابن سبعین اندلسی و روزبهان بقلی شیرازی و همچنین اندیشمندان یهودی در جهان اسلام نظیر ابوالبرکات ، ابن میمون و ابن کمونه در زمره مباحثی است که در نظر دکتر دینانی دارای اهمیت برای بررسی بوده است.

برخی مسائل برجسته در فلسفه ی تطبیقی که مقایسه ی آراء اندیشمندان مسلمان با آراء اندیشمندان مغرب زمین است در زمره ی دیگر ویژگی های آثار دینانی است مانند: حیث التفاتی از منظر ابن سینا و هوسرل و نیز موضع زکریای رازی و دکارت در باب جهانی بودن عقل. ˈ

کتاب سالک فکرت که در صفحات پایانی مزیّن به دست نوشته از استاد شده با غزلی از سروده های ایشان به اتمام رسیده است.

سخنرانی دکتر ایراهیمی دینانی در مراسم نکوداشت سالکان حکمت و معرفت:

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، پس از سخنرانی های اساتید فلسفه در مراسم نکوداشتی که برای وی و دکتر غلامرضا اعوانی همزمان در مؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شده بود سخنانش را با قرائت شعری مشهور از حکیم بوعلی سینا که می فرماید اندر دل من هزار خورشید بتافت / لیکن به کمال ذرّه ای راه نیافت آغاز کرد.

وی ضمن تشکر از حضار که در مراسم نکوداشت این اساتید شرکت کرده بودند گفت: در این نکوداشت در واقع به حکمت و فلسفه احترام گذاشته شده است نه به اشخاص. اشخاص می آیند و می روند ولی حکمت همیشه باقی است و عالَم هیچگاه از حکمت خالی نیست. در واقع ، عالَم ، ظهورِ حکمت است. یعنی عالَم از دلِ حکمت بیرون آمده است. خداوند حکیم است و ازلی، و هر چه ازلی است ابدی هم هست و لذا حکمت نیز ازلی است. حافظ می فرماید: آنچه آغاز ندارد نپذیرد انجام.

مؤلف فلسفه و ساحت سخن افزود : ممکن است هزاران خورشید در دل حکیمی بتابد ولی آخر به کمال ذره ای راه نمی یابد. امروزه با اینکه که ذره و اتم را شکافته اند و فیزیک کوانتوم به شگفتیهایی دست یافته ، اما دانستن کمال ذره امری است سؤال برانگیز. ممکن است پرسیده شود مگر ذره کمال دارد؟ در پاسخ باید گفت : بلی ! کمال ذره ، کمال عالَم است. اما حال ما که موجوداتی حادث هستیم چگونه می توانیم به حکمت که امری ازلی است دست یابیم؟ وی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: فیلسوف با سعی و تلاش لازم و تأمل می تواند سهمی از حکمت ببرد. فقط سعی و تلاش و مراقبه و تأمل است که برای هر حکیم سهمی از حکمت را به ارمغان می آورد و حکمت هیچگاه با تن پروری و خواب یا رمل واسطرلاب بدست نمی آید.

نوشته شده توسط خط امام در سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۰ ب٫ظ

دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.