در همایش بازخوانی اندیشه های سیاسی و اجتماعی شهید مطهری در مشهد مطرح شد

هر مقام غیرمعصومی، اگر در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار بگیرد، هم خود را فاسد می کند هم جامعه را

گزارش از : هدی جاودانی

خط امام : همایش بازخوانی اندیشه های سیاسی و اجتماعی شهید مطهری به همت انجمن های علمی علوم اجتماعی و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد روز چهارشنبه ۱۰ اردبیبهشت ۹۳ در سالن امقی تئاتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی دانشگاه مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خط امام دکتر علی مطهری نماینده مردم تهران و سخنران این همایش در ابتدا اظهار داشت : مسئله ی هدایت و رهبری نسل جوان از دیدگاه شهید مطهری بسیار حائز اهمیت بوده و آن شهید بزرگوار فرموده اند ما در مورد هدایت ورهبری نسل جوان مامور به نتیجه هستیم. این در حالی است که متاسفانه نسل جوان در نظر ما صرفا یک نسل هوا پرست و شهوت پرست است و ما فکر می کنیم اگر به آنها دهن کجی کنیم ، کار درست می شود.

شهید مطهری یک هفته پس از پیروزی انقلاب بیان کردند اگر مفهوم عدالت را در جامعه برقرار نکنیم این انقلاب شکست خورده است.عدالت ما عدالت سوسیالیستی نیست. جامعه ی بی طبقه ی اسلامی یعنی جامعه ی بدون تبعیض، نه جامعه ی بدون تفاوت. ما نمیگوییم در جامعه ی اسلامی تمای مردم همانند دندانه های شانه از همه چیز بهره مند باشند بلکه صحنه ی جامعه باید همانند یک میدان مسابقه ی ورزشی باشد و همه بتوانند از یک نقطه شروع کنند و تبعیض نباشد. تبعیض که باشد جامعه به دو طبقه ی محروم و مرفه تقسیم می شود و تعادل بر هم میریزد.سخنرانی مطهری در دانشگاه فردوسی مشهد (4)

این نماینده مجلس افزود : شهید مطهری همواره از استعمال القاب وعناوین بیزاری می جستند همانطور که روی جلد کتابهایشان تنها نام و نام خانوداگی خود را می نوشتند. ایشان اعتقاد داشتند القاب و عناوین افراد را از هم دور می کند. مثلا این که اقایان یکدیگر ایت ا… ، ایت ا…العظمی ! میخوانند. اینها درست نیست. تمامی این القاب از زمان قاجار و از گفتار درباریان بجای مانده است.

شهید مطهری در مورد تفکر و ازادی بیان بر این باور بود که تمامی احزاب و گروه ها اعم از مارکسیست، کمونیست و غیره باید بتوانند فعالیت کنند اما تنها با عنوان خودشان، نه اینکه به اسم اسلام مثلا از کمونیست تبلیغ بکنند. همه احزاب باید بتوانند بطور قانونی فعالیت کنند تا مردم ببینند و انتخاب کنند و آزدانه تصمیم بگیرند.

علی مطهری اضافه کرد که شهید مطهری اعتقاد داشتند کسانی که با تفکر خود به دینی غیر از اسلام یا به احزاب متفرقه گرویدند در صورتی که فکر میکنند بدنبال حق هستند جایگاه ایشان دوزخ نیست و نباید طرد شوند، همین رفتار را در نوع برخورد ایشان با مجاهدین خلق و از سویی دیگر با مهندس بازرگان می توان دید. شهید مطهری با اینکه با بسیاری از نظرات مهندس بازرگان در مباحث توحید و نبوت و غیره مخالف بودند اما با ایشان به بحث و مناظره می پرداختند اما مثلا مجاهدین خلق که بدنبال تخریب چهره ی اسلام بودند را محکوم می کردند.

آن شهید بزرگوار در مورد نظرات مخالف و منتقد فرموده اند ،روش ائمه ما دادن مهلت پاسخگویی به دیدگاه های مخالف بوده، درست کردن خطوط قرمز صحیح نیست. بعنوان مثال هنگامی که پیامبر با کاروانی در حال گذر از بیابانی بوده اند، ایشان دستور توقف داده، اما یکی از یاران میگوید که این جا مکان مناسبی نیست، و کمی جلوتر، چاه آبی وجود دارد، پس به آنجا برویم و پیامبر با روی گشاده قبول می کنند اما امروز اگر کسی نظری مخالف داشته باشد و آن را مطرح کند، بر علیه ش شعار “مرگ بر ضد ولایت فقیه” سر می دهند.

سخنرانی مطهری در دانشگاه فردوسی مشهد (11)آن شهید همچنین اعتقاد داشتند که باید از شک و تردیدها استقبال نمود.بخصوص ایمان بعد از شک را.چرا که ایمانی است که انسان خود به آن رسیده است. آن شهید استقلال فرهنگی را در جایگاهی بالاتر از استقلال سیاسی و اقتصادی قرار می داد. و آن را لازمه ی این دو می داند. چرا که اگر ملتی احساس استقلال نکند و نسبت به فرهنگ های دیگر ممالک احساس خودکم بینی داشته باشد در زمینه اقتصادی و سیاسی نیز دچار خودکم بینی خواهد شد. مردم یک ملت تعصب نیز نباید داشته باشند، تعصب نژادی غلط است.اگر کسی به فرهنگ خود افتخار بکند غلط است اما اگر کسی بگوید من این مکتب را انتخاب کردم آن وقت می شد افتخار کرد.

علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی سپس به مباحثی پیرامون دانشگاه و دانشجویان پرداخت. در مورد مبحث جنبش دانشجویی، خیلی ها این روزها اذعان دارند ایا بعد از نقلاب نیازی به جنبش دانشجویی هست؟ اصلا چه معنایی دارد؟ در پاسخ باید گفت که همیشه نیاز به جنبش دانشجویی هست، همیشه نیاز به نقد قدرت هست، باید از بی عدالتی ها انتقاد شود، باید نقد درون کنند، ایرادات نظام را باید خودمان در درون خودمان برطرف کنیم.

اگر مرگ جوانی همچون ستار بهشتی به اشتباه اتفاق افتاد، چرا امثال شیرین عبادی باید از ان یاد کنند، ما باید خودمان ایرادات خودمان را بازگو کنیم، اینها تضعیف نظام نیست بلکه تقویت نظام است. پس از فتح مکه توسط پیامبر، بدون هیچ گونه خون ریزی،یکی از یاران ایشان در گوشه ای چند نفر از مردم را کشت،پیامبر در قبال عمل آن شخص، از همگان عذرخواهی کرد و فرمود: خدایا من از کاری که این آدم کرد تبری می جویم.

سخنران افزود : نباید بگوییم که در جمهوری اسلامی هیچ خطایی وجود ندارد، و نیاز به هیچ اعتراضی نیست. ” قدرت مطلق همیشه فساد می آورد”. شهید مطهری در پاسخ به انتقادهایی که به سوی کتاب “حجاب”ش شده بود فرمود: “هر مقام غیرمعصومی، اگر در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار بگیرد، هم خود را فاسد می کند و هم جامعه را”. حضرت علی بارها فرموده اند : از من در خفا و آشکار انتقاد کنید. هنگامی که یکی از حضار به قصد انتقاد از ایشان بلند شد، یاران آن حضرت خواستند جلوی او را بگیرند اما امام فرمودند بگذارید اسوده سخنش را بگوید. بنابراین جنبش دانشجویی همیشه معنا دارد. دانشجو بدلیل داشتن روحیه طرفداری از حق و روحیه مبارزه طلبی از ظلم می تواند یکی از دیده بان های جامعه باشد.

در انتهای جلسه، به پرسش های کتبی رسیده از سوی دانشجویان حاضر در مجلس، پاسخ داده شد، از جمله یکی از دانشجویان حاضر پرسید اگر شهید مطهری ترور نشده بودند و الان در میان ما حضور داشتند، آیا افکار و آرمان های ایشان توسط حکومت اسلامی تایید شده بود؟ و آیا ایشان را به حصر و حبس محکوم می کردند؟سخنرانی مطهری در دانشگاه فردوسی مشهد (9)

علی مطهری پاسخ داد : قطعا اگر پدر شهید نشده بود، الان باید حدود نود وشش سال می داشت و باز هم در میان ما حضور نداشت ( خنده حضار) اما قاعدتا با فضای بسته ی کنونی در جامعه ی امروز و نبود آزادی بیان موافق نبودند، طبیعتا اینها با آرمان های ایشان مغایرت داشت. در مورد حوزه ی علمیه ایشان اعتقاد داشتند که روحانیون نباید بر سر پست های دولتی بروند مگر در صورت اضطرار. نظر امام هم همین بود. روحانیت پس از انقلاب می بایست استقلال خویش را حفظ کند. روحانیت نباید دولتی شود. روحانیت باید قدرت نهضت آفرینی و نفوذ کلام و هدایت دولت ها را داشته باشد. و حکومتی نشود. شهید مطهری می خواستند شورای انقلاب را رها کنند و بروند قم طلبه بسازند، روحانیت تمام عیار بسازند و این بازوی مهم را اصلاح کنند تا کل جامعه اصلاح شود.امروز، بسیاری از مراجع جرات صحبت کردن ندارند. ما نتوانستیم رابطه ی ولایت فقیه و مرجعیت را حفظ کنیم. یک نوع پیوند بین روحانیت حوزه علمیه و دولت بوجود آمده که باید اصلاح شود.

یکی از دانشجویان از دکتر علی مطهری پرسید؛ شهید مطهری در یکی از کتاب هایشان بیان کرده اند که نقش ولایت فقیه در جامعه اسلامی تنها نظارت است،ممنون میشویم اگر بیشتر در این مورد توضیح دهید که علی مطهری پاسخ داد : ایشان فرصت نکردند ریشه ای ودقیق به این مبحث برسند اما در کتاب اینده انقلاب اسلامی خود آورده اند که: ولایت فقیه، ولایت ایدئولوژیک است، ناشی از اسلام شناسی اوست.از دولت و مردم جامعه مراقبت می کند تا از جاده اسلام خارج نشوند. همانطور که در یک حکومت مارکسیستی یک مارکسیست شناس باید در راس قرار بگیرد. حالا سوال اینجاست، آیا فقیه بدون ممانعت های اجرایی می تواند کاری از پیش ببرد؟

وی در خصوص توقیف روزنامه نه دی نیز گفت: در این نشریه توهین وجود داشت اما با وجود این در نشست نظارت بر مطبوعات رای منفی به توقیف آن دادم وی با بیان اینکه توقیف همیشه راه حل مناسبی نیست اظهار داشت: اگر شهید مطهری در زمان تدوین قانون اساسی زنده بود، قانون اساسی بهتری تدوین می شد.

در انتها سوالی پرسیده شد که مطهری در پاسخ به آن گفت: احمدی نژاد از همان ابتدا متناسب ریاست جمهوری نبود. کسی که دو سال شهردار باشد نمی تواند رئیس جمهور مملکت بشود.

عکس از : محمد جواد مشهدی-snn.ir

نوشته شده توسط خط امام در شنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵۸ ب٫ظ

دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.