علی مطهری: امام علی مخالفانش را زندانی نکرد/ حاكم نماینده مردم است نه مالک مردم
علی مطهری: امام علی مخالفانش را زندانی نکرد/ حاكم نماینده مردم است نه مالک مردم

به گزارش پايگاه اطلاع رساني خط امام : علی مطهری شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت شهدای یاک 40، گفت: درباره تعریف شهادت باید گفت مرگ آگاهانه در راه هدف های عالی اسلامی و الهی است؛ قبل از انقلاب برخی گروه های مارکسیستی مانند مجاهدین کشته شدگان خود را شهید می دانستند شهید مطهری به آن […]

به گزارش پايگاه اطلاع رساني خط امام : علی مطهری شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت شهدای یاک 40، گفت: درباره تعریف شهادت باید گفت مرگ آگاهانه در راه هدف های عالی اسلامی و الهی است؛ قبل از انقلاب برخی گروه های مارکسیستی مانند مجاهدین کشته شدگان خود را شهید می دانستند شهید مطهری به آن ها اعتراض می کرد و می گفت ما اینها را شهید نمی دانیم.

کسی که اعتقادی به خدا نداشته باشد هرچند در راه عدالت کشته شده باشد شهید نیست، مرگی که در راه اهداف الهی باشد اما آگاهانه نباشد هم شهادت نیست.

قرآن درباره به حق پیوستگی شهید می فرماید، ” این ها را مرده نپندارید زیرا اینها نزد خدا هستند و روزی می خورند” که این آیه را نشانه ای از عالم برزخ هم می دانند.

در اسلام وقتی مقام کاری را بالا می پندارند می گویند مقام آن مثل شهید است و هیچ کس حقی به اندازه شهدا بر بشریت ندارد و همه گروه های اجتماعی مدیون شهدا هستند.

وی ضمن بیان این که شهدا محیط را برای خدمت افراد به جامعه آماده می کنند، ادامه داد: شهید مطهری می فرمایند شهید مثل شمع است که خدمتش از نوع سوختن، فانی شدن و پرتو  افکندن است تا دیگران در این پرتو که به قمیت نیستی آن فراهم شده بنشینند و آسایش یابند و کار خود را انجام دهند.

شهادت برای اجتماع نوعی تصفیه نفس است

شهید مطهری در جمله دیگری آورده است پشت سر هر شهادتی یک روشنایی پیدا می شود، در حقیقت شهادت برای اجتماع نوعی تصفیه نفس است برای آن؛ مقصود ایشان این است که در خیر کار انسان دیگری را بر خود مقدم می داند در خود احساس روشنایی دارد و شهید هم در خود احساس روشنایی می کند.

در دوران جنگ شهدا خود کار فرهنگی و تذهیب و تزکیه نفس می کردند، امروز هم وقتی پیکرهای شهدای عزیز را در شهرها تشییع می کنند این حالت در جامعه پیدا می شود.

این ایام مناسبت های مختلفی دارد و مقارن با سالروز وفات حضرت زینب (س) است، زندگی حضرت زینب برای همه ما باید درس باشد؛ این روحیه که با آن همه مصیبت، برادران و برادر زاده و پسر را از دست داده و همچنان روحش شکست نمی خورد برای ما الگو است و ما باید خود را به این ها نزدیک کنیم.

نمی شود گفت حساب این ها ازما جداست و این ها باید برای ما الگو باشند، این روحیه از داد و ستد با خدا و مراوده با خدا پیدا شده، حضرت زینب (س) وارد مجلس ابن زیاد می شود و ابن زیاد به او می گوید دیدی چطور رسوا شدید، و ایشان پاسخ می دهد فاسق ها رسوا شدند و این فاسق ها ما نیستیم و ایشان با آن روحیه پیام کربلا را به ما رساند.

وی حضرت زینب (س) را نمونه یک زن مسلمان دانست که ضمن حفظ جایگاه خود در خانواده به وظیفه اجتماعی خود هم عمل می کند.

شهید مطهری تعبیر خوبی از نقش زن در تاریخ دارد و تاثیری که زن بر مرد می گذارد اشاره می کند و می گوید مرد سازنده تاریخ است، زن نقش غیر مستقیم دارد و مرد الهام گیر از زن است.

زن همیشه در طول تاریخ نقش غیر مستقیم داشته است، درباره نقش مستقیم زن در ساختن تاریخ، مطهری می فرماید زن از نظر تاریخی سه دوره داشته، یک دوره که شی گرانبهایی بوده و پرده نشین، و زیاد در جامعه حضور نداشته است.

در دوره دوم زن وارد جامعه شده و استعدادهای او شکوفا شد و مانند مرد در جامعه اثر گذاشت، اما چون حضور خود را در هر کوی و برزن اعلام کرد و مردم برای دسترسی به وی مشکلی نداشت بی ارزش شده و مانند زن های غربی به ابتذال کشیده شد.

دوره سوم زن، شخص گران بها است، در جامعه حضور دارد و شخص است و چون ضوابطی را رعایت کرده به ابتذال کشیده نشده و این همان زن اسلامی است که جمهوری اسلامی هم به دنبال این مدل است.

دموکراسی حضرت علی (ع) برای جامعه امروز ما درس باشد

اگر انسان کامل و حجت روی زمین نباشد زمین با اهل خودش نابود می شود؛ اولین انسان هم کامل بوده و زمین هیچ گاه از انسان کامل خارج نبوده، انسان کامل یعنی کسی که همه ارزش های انسانی را در خود به طور هماهنگ و در حد اعلا به وجود آورده است.

به گفته مطهری، مشکل ترین مبارزه جنگیدن با نفاق است زیرا مبارزه با زیرکی هایی است که احمق ها را وسیله قرار می دهند، انسان یک بعدی فایده ندارد و مانند انسانی است که از نظر جسمی فقط یک عضوش خوب رشد کرده است.

اگرچه نمی توان انسان کامل بود چون شامل معصومین می شود، ولی می توان متعادل بود و همه ارزش ها را با هم رشد داد، همانطور که انسان متعادل داریم جامعه متعادل داریم و جامعه ای است که همه ارزش ها را با هم رشد می دهد.

قبل از انقلاب جامعه ما تک بعدی بود و فقط یا مسائل اجتماعی بود یا مسائل فرهنگی؛ شهید مطهری می فرماید جامعه ای که از یک حق و امر درست افراط می کنند و به انحراف کشیده می شوند.

دموکراسی حضرت علی (ع) باید برای امروز جامعه ما درس باشد، باید ببینیم حضرت علی (ع) با مخالفان خود چگونه برخورد کرد، مهمترین مخالفان حضرت علی (ع) خوارج بودند و ایشان را خیلی اذیت کردند اما امیر المومنین هیچگاه آنها را زندانی نکرد آن ها را شلاق نزد و حقوق بیت المال آن ها را قطع نکرد.

آن ها حضرت علی (ع) را اذیت می کردند ، روزی یکی از خوارج به حضرت توهین کرد اما ایشان اجازه برخورد نداد زیرا برهان خدا با عصبانیت ظاهر نمی شود.

برای دفاع از اسلام نباید جلوی مخالف را گرفت

سیره امیرالمومنین باید برای زمان امروز درس شود، باید دید با مخالفین چگونه بر خورد می کرد؛  برای دفاع از اسلام نباید جلوی مخالفان را گرفت و کسی که اینطور فکر می کند اشتباه است.

شهید مطهری می گویند جوانان ما فکر نکنند برای دفاع از اسلام باید جلوی ابراز عقیده مخالفان را گرفت، ایشان در اوایل انقلاب در جمع برادران کمیته که معقتد بودند حتی گلوله هم برای نیروهای شاه حیف است گفتند اسلام اجازه چنین کارهایی را نمی دهد و باید در دادگاه این مسائل بررسی شود.

در سیره امیرالمومنین حکومت برای احقاق حق و اجرای عدالت است وگرنه ارزشی ندارد و شهید مطهری هم تاکید داشتند چیزی بالاتر از عدالت نیست و آنچه که جامعه را مدیریت می کند عدالت است و عدالت نباید فدای مصلحت نشود.

 

حاکم نماینده مردم است نه مالک مردم

آیا رابطه مردم و حکومت رابطه مملوک و مالک است یا رابطه صاحب حق و امانت دار؟ حاکم نماینده مردم است نه مالک مردم ، چرا مردم اروپا در قرون وسطا از دین و خدا روگردان شدند؟ مشکل رفتارهای غلط کلیسای کاتولیک بود و آن ها مساله خدا را وارد در حقوق سیاسی اجتماعی کردند.

آن ها گفتند مردم در مقابل حاکم پاسخگو هستند ولی حاکم در مقابل مردم پاسخگو نیست و فقط باید به خدا پاسخ بدهد و استبداد سیاسی را در جامعه پیاده کردند.

حضرت علی (ع) می فرمایند همان مقدار که مردم بر حاکم حق دارند حاکم هم بر مردم حق دارد و اصولا حق یک موضوع دو طرفه است، امروز بعضی ها می گویند حق نقد از ولی فقیه نداریم ولی اینجور نیست ما دیدیم در بعضی جلسات دانشجویی از ولی فقیه نقد می شود و ایشان هم با روی خوش جواب می دهد.

باید حفظ حقوق مردم در مقابل حفظ حقوق نظام نباشد و متاسفانه بعضی اینگونه فکر می کنند حفظ حقوق مردم ممکن است به نظام آسیب بزند.

در سطوح نظام اسلامی هم ممکن است خطاهایی رخ دهد و این که نظام عذرخواهی کند برای اشتباهات یک ارزش است، همانطور که راجع به مرگ ستار بهشتی در مجلس سوال کردیم عده ای می گفتند بر خلاف مصحلت نظام است و باید کتمان کنیم و نباید آن ها را بیان کنیم در حالی که ما می گفتیم باید این ها را بیان کنیم و خودمان اصلاح کنیم.

نباید حقوق مردم را برای حفظ نظام نادیده گرفت

این خطای مامور بوده و باید محاکمه شود و عذر خواهی شود نظام که قصد کشتن او را نداشته است، اماعده ای با استناد به سخن امام خمینی (ره) که می فرمایند حفظ نظام از واجبات است و بالاتر از هر چیز است و نتبجه می گیرند که می توان حقوق مردم را برای حفظ نظام نادیده گرفت.

باید بینش های خودمان را اصلاح کنیم و نگاهی درستی به آزادی بیان و ولایت فقیه داشته باشیم، باید مفهوم درستی از عدالت اجتماعی داشته باشیم البته نه از نوع عدالت سوسیالیستی که در دنیا شکست خورده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: جامعه اسلامی جامعه بدون تبعیض است نه جامعه بدون تفاوت و تفاوتی که ناشی از اختلاف استعداد ها و اختلاف تلاش و کوشش ها باشد از نظر اسلام به رسمیت شناخته شده است زیرا جامعه مانند مسابقه است و باید تلاش کرد وکسی که تلاش بیشتری کرده جلو می افتد.

اگر می بینیم اختلاس های بزرگ اتفاق می افتد این تبعیض در کار است، مگر می شود 3000 میلیارد تومان اخلاس شود و پولی جابجا شود و این بدون هماهنگی با دولت امکان پذیر نیست، حتما رانتی در کار بوده زیرا بانک وقتی می خواهد وامی به افراد بدهد پدر افراد را در می آورد.

شهید مطهری تاکید زیادی داشتند که روی استقلال فرهنگی و مکتبی خود باید تاکید زیادی داشته باشیم، فکر نکنیم اسلام برای اداره جامعه کافی نیست و باید از مکاتب بیگانه کمک بگیریم.

استقلال فکری پایه اسقلال سیاسی و اقتصادی است

به گفته مطهری، استقلال فکری پایه اسقلال سیاسی و اقتصادی است و این بسیار مهم است زیرا استعمار گران اول استعمار فکری می کنند و فکر یک ملت را عوض می کنند به آن ها بینشی می دهند که آنچه از خود آن ها است همه آن ها بد جلوه کند.

شهید مطهری در باره آزادی تفکر و آزادی بیان تاکید زیادی داشتند که جمله ای از ایشان است که باید بر سردر همه سازمان های حکومتی نوشته شود، هر شخص غیر معصومی در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار بگیرد هم خودش فاسد می شود و هم جامعه را فاسد می کند.

اسلام برای عقل ارزش قائل است و به همین دلیل اجازه مشروب خوردن در اسلام داده نشده است، در جاهایی هم اجازه اعمال زور دارد زیرا مثلا هر کسی نمی تواند هرجور خواست لباس بپوشد و این ها مخالف آزادی نیست.

ملاک محدودیت باید اقدام عملی باشد و نباید به هر بهانه ای جلوی مخالفان را گرفت.

جامعه اسلامی همیشه از داخل تهدید می شود و اگر از داخل محکم باشیم و تفرقه نداشته باشیم دشمن خارجی نخواهد توانست کاری انجام دهد، مشکل امروز دنیای اسلام اسرائیل نیست بلکه تفرقه مسلمانان است و اگر اتحاد بود اسرائیل دو روز هم دوام پیدا نمی کرد.

منبع : مهر