چرا اربعین تاریخ ساز شد؟

خط امام : بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری همزمان با بازگشت اهل حرم از شام (دمشق) به مدینه برابر با چهلمین روز شهادت اباعبدالله(ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش، کاروان اسرا وارد کربلا شد و از آن موقع به بعد سنت زیارت اربعین در بین دوستداران سیدالشهدا(ع) مرسوم شد.

اربعین به معنای چهلم است و شیعیان چهلمین روز از شهادت امام حسین(ع) را با برگزاری مراسم عزاداری در مساجد، حسینیه و تکایا و به توصیه علمای اسلام با حضور بر مزار سیدالشهدا(ع) در سرزمین کربلا، با بجای آوردن آداب سوگواری، با خاندان رسول الله(ص) نسبت به واقعه کربلا ابراز همدردی می کنند.
جابر بن عبدالله انصاری از صحابه پیامبر(ص) به عنوان نخستین زائر مزار اباعبدالله(ع) در چهلمین روز از شهادت آن حضرت، وارد کربلا شد و زیارت اربعین را بجا آورد و از آن زمان به بعد این سنت پایه گذاری شد.
روایات متعددی بر اهمیت و زیارت اربعین از سوی ائمه(ع) وارد شده، از عوامل قابل توجه شیعیان به این روز با عظمت همانا حضور اهل بیت امام حسین(ع) و بازماندگان کشته‌ شدگان کربلا در این سرزمین پس از چهل روز پرحاشیه که با مصائب فراوان به خاندان رسول الله(ص) گذشت، می توان نام برد.
با توجه به سفارش امامان معصوم(ع) و اهمیت اربعین حسینی، اکنون در ایران و عراق چنان که از دیرباز هم رسم بوده، هیات عزاداری در قالب کاروان یا انفرادی با عبور از مسیرهای مختلف و راهپیمایی فاصله ۸۳ کیلومتری نجف تا کربلا، خود را بر سر مزار سیدالشهدا(ع) می رسانند.
در این میان نباید نقش مسلمانان عراقی در پذیرایی از زائران در مسیر که رفتاری مخلصانه و ایثارگرانه دارند را در ساختار این مراسم و خاطره احیای این سنت مهم نادیده گرفت.

** امام حسین(ع) بنیانگذار آزادگی و آزادمردی است
به گزارش خط امام کارشناس علوم دینی و استاد حوزه و دانشگاه در مورد سوگواری اربعین گفت : اباعبدالله(ع) جدای از اینکه فرزند امیرمومنان(ع) است، معمار مکتب عاشورا و بنیانگذار آزادگی و آزادمردی است و همانگونه که بعد از حدود ۱۴ قرن نهضت حسینی از اذهان دوستداران ولایت اهل بیت (ع) از بین نرفته بلکه این خروش فزونی یافته، به خوبی متوجه می شویم آینده هم از آن همین راه است و در نتیجه هر چه در دل این مکتب می بینید در خط توحید و برقراری عدل است.

** اربعین نقطه اوج مظلومیت فرزندان پاک و مطهر رسول الله(ص)
حجت الاسلام بهمن نبیلی افزود: قیام سیدالشهدا(ع) و حوادث پس از آن در واقعه عاشورا را نباید فقط در کتاب تاریخ ورق زد، بلکه این رویداد جهانی را باید انقلاب بشری دانست و نکاتی که در این خصوص اتفاق افتاده را از زوایای فلسفی نگاه کرد. اربعین حسینی را نقطه اوج مظلومیت فرزندان پاک و مطهر رسول الله(ص) در طول تاریخ اسلام تا کنون باید برشمرد.
وی ادامه داد: محتوای اربعین به اصالت آن باز می گردد و حقیقت فلسفه وجودی اربعین اباعبدالله(ع)، پیام رسانی کربلا و وقایعی است که بر حسین بن علی(ع) و یاران با وفایش در آن زمان گذشت و تا به امروز داغ این رخ داد در دل و جان دوستداران و شیفتگان آن حضرت نه تنها خاموش نشده بلکه با جوش و خروش مضاعف تاریخ فلسفه شیعه را متحول ساخته است.
نبیلی گفت: وقتی خانواده امام حسین(ع) بعد از عصر عاشورا به اسارت قوای دشمن درآمد، از همان لحظه زمینه پیام رسانی اربعین اباعبدالله (ع) به عنوان محوری ترین مکتب انسان ساز شکل گرفت و خارج از بحث بنیان زیارت، اربعین به یک اصل پویا و در عین حال زنده و حیات بخش بنیانگذاری شد.

**معرفت اربعین باید در عرصه زندگی بروز کند
این مدرس دانشگاه و کارشناس علوم دینی ادامه داد: شناخت اربعین به اصل زیارت آن باز می گردد یعنی رابطه زائر با معصوم(ع) و این دلدادگی بخشی از آن معرفت است و بخشی دیگر دفاع از مظلوم و مبارزه با زورگو و ستمگر است که به نحوی خود جوش در دلهای مومنان و دوستداران اباعبدالله (ع) در عرصه زندگی نه تنها در ایام محرم بلکه برای همیشه روزهای سال ارزشمند است.

منبع : ایرنا

نوشته شده توسط خط امام در شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰ ب٫ظ

دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.